Jouw verhaal ligt verborgen in het labyrint van abstractie.

Storytelling

In mijn jeugd zat ik in Limburg, Hoensbroek om precies te zijn, op de Maria Gewanden Basisschool. Limburg is erg katholiek ingesteld. Onze school had dan ook een non als directrice. Elke dag begon met het bidden naar God. Eens in de zoveel tijd gingen we met de hele klas naar de kerk, waar de pastoor veel verhalen vertelde.

Religieuze verhalen zijn een vorm van storytelling avant la lettre. De verhalen die in een periode van ongeveer 1.600 jaar (over langetermijnstrategie gesproken) zijn opgeschreven, worden nog steeds verteld aan jong en oud. Maar wat nog belangrijker is: dat mensen de verhalen ‘geloven’ en geïnspireerd raken door de verhalen. Storytelling werkt! En je kunt de technieken van storytelling overal toepassen. Zelfs (of juist) in commerciële teksten. Je leest in deze blog 3 redenen waarom het goed is storytellingtechnieken te gebruiken in commerciële teksten.

Storytelling is een goed middel om je boodschap over te brengen.

Zoals ik hierboven vertelde, beklijven verhalen. Verhalen spreken namelijk aan, blijven hangen en overtuigen. Een verhaal is de mooiste verpakking voor welke boodschap dan ook. Het zet de lezer aan tot nadenken over de keuzes die de hoofdpersoon maakt. Ze denken na of ze dezelfde keuze zouden maken. Of ze ook in actie zouden komen. Daarmee wordt een verhaal een communicatiemiddel.

Ook in commerciële teksten wil je graag een boodschap overbrengen. Uiteindelijk wil je dat de klant kiest voor jouw product of dienst. Stel dat je werkt bij een schoonmaakbedrijf en je schrijft een offerte voor een zorginstelling. Je wilt laten zien waarom de medewerkers van jouw bedrijf meer zijn dan alleen maar schoonmakers. Het is een fictieve anekdote waarmee je kunt laten zien dat je servicegerichtheid hoog in het vaandel hebt staan.   

Het is een drukte van jewelste als Frank de zaal binnenloopt met zijn schoonmaakkar. De lunch bij zorginstelling De Goede Zorg is in volle gang. Hij loopt langs een tafel en hoort achter zich dat zijn naar wordt geroepen. “Hé Frank. Het was weer niet veel hè met Ajax dit weekend.“ Bewoner Peter kijkt Frank triomfantelijk aan. Hij is een supporter van Feyenoord en weet dat Frank iedere thuiswedstrijd van Ajax bezoekt. “Haha, je hebt helemaal gelijk, Peter. Het was niet best. Bij jullie loopt het seizoen wel goed he. Kunnen jullie dit seizoen misschien eindelijk ook weer eens juichen aan het eind van de rit.”

Terwijl Frank in gesprek is met bewoner Peter, ziet hij dat mevrouw Janssen haar servet laat vallen. Hij loopt richting de tafel, pakt hem op en legt hem weer naar mevrouw Janssen neer. “Dank je wel, Frank”, zegt mevrouw Janssen. “Alstublieft, mevrouw Janssen.” Ze wil niet graag haar voornaam aangesproken weet Frank. Hij werkt hier al een paar jaar en heeft een goede band met de bewoners opgebouwd. Door net dat stapje extra te doen, zorgt Frank dat de bewoners ook een fijne dag hebben. Het is immers al lastig genoeg om in een zorginstelling te wonen.

Met storytelling breng je saaie feiten tot leven.

Verhalen bieden context om kale feiten lading te geven. Commerciële teksten staan vaak vol abstracte termen. Termen die je 1-op-1 kunt invullen bij een andere organisatie. Want wat betekent bijvoorbeeld betrouwbaarheid, flexibiliteit, agile of klantgericht werken. Als je dat concreet maakt met een goed verhaal, is het veel aansprekender voor de lezer. Bijvoorbeeld door het gebruiken van anekdotes waaruit blijkt hoe flexibel je als organisatie bent. Geef voorbeelden van hoe je dit bij andere klanten hebt opgelost. Mensen kopen van nou eenmaal van mensen.

Ik geef graag weer een voorbeeld van het schoonmaakbedrijf. Stel je voor dat ze betrokkenheid als kernwaarde hebben. Dat kun je ook mooi doen met een anekdote.

Als Marcel maandag om 8 uur ’s ochtends het pand van zorginstelling De Goede Zorg binnenloopt, is het nog stil in de hal. De meeste bewoners slapen nog. Wel zijn er al een paar medewerkers druk in de weer met het klaarmaken van het ontbijt. Dat begint altijd om 9 uur. Net als iedere werkdag loopt Marcel eerst naar het koffiezetapparaat. Terwijl hij een lekker kopje koffie zet, hier hebben ze tenminste wel goede koffiebonen, denkt hij nog even terug aan vorige week vrijdag.

Vorige week vrijdag was er namelijk even paniek in de tent. Bewoonster Petra was gestruikeld in de gang en had erg veel pijn. Gelukkig was Marcel in de ruimte ernaast aan het dweilen en hoorde hij de roep van Petra. Hij liet de dweil direct uit zijn handen vallen en snelde naar Petra toe. Met de diensttelefoon vroeg hij zijn collega’s om assistentie en om een ziekenauto te bellen. Petra had namelijk erg veel pijn en Marcel wilde haar niet alleen laten. Hij probeerde haar gerust te stellen en vertelde dat hulp onderweg was. Petra keek hem gemoedelijk aan en verzuchtte in de situatie. Gelukkig kent ze Marcel al jaren en weet ze wat ze aan hem heeft. Hij staat namelijk bekend om zijn betrokkenheid.

Een paar minuten later kwamen de hulptroepen de gang op. De ambulancemedewerkers namen het van Marcel over en zorgden ervoor dat ze Petra snel mee konden nemen naar het ziekenhuis. Dat bleek ook nodig, want Petra had haar pols gebroken. Gelukkig was Marcel er snel bij en heeft hij goed gehandeld. Hij krijgt dan ook complimenten van de directrice voor zijn snelle handelen.

Als Marcel op maandag zijn kopje koffie heeft gezet, hoort hij achter zich de stem van Ahmed, zijn teamleider. “Goed gedaan, Marcel. Fijn dat je Petra zo snel en efficiënt geholpen hebt! Daarmee laten we maar weer onze toegevoegde waarde zijn als medewerkers hier. We zijn zoveel meer dan alleen maar schoonmakers. Dit is nou echt een goed voorbeeld van hoe betrokken wij zijn bij onze klanten.”

Met storytelling speel je in op de koopmotieven van klanten.

Iedere klant heeft een koopmotief: de reden waarom ze jouw product of dienst kopen. Dat motief kan van alles en nog wat zijn. Het kan bijvoorbeeld gaan om geld, zekerheid, of tijd. En het uit zich vaak in een wens of angst. Aan jou als schrijver de taak om daarop in te spelen. Met storytelling speel je in op de emoties van mensen. En mensen kopen vaak niet met ratio, maar juist met emotie. En heus niet je hele tekst hoeft 1 groot verhaal te zijn. Je kunt ermee beginnen als een pakkende opening. Of als bewijsvoering van je standpunt. Het belangrijkste is dat je het voor de lezer aantrekkelijk maakt om je tekst te lezen.

Practice what you preach zou ik zeggen. Kijk maar eens hoe ik deze blog begonnen ben. Met een verhaal uit mijn eigen jeugd. Zorgde het ervoor dat je de blog bent gaan lezen? Hopelijk ben je gelijk het verhaal ingetrokken en zie je het verhaal zo voor je.

Wil je ook commerciële teksten die lezen als een verhaal?

Storytelling toepassen werkt. Het bewijs? Dat je hier nog steeds aan het lezen bent. Wil je ook scoren met een goed verhaal? Neem dan contact met ons op. Onze tekstschrijvers gaan graag aan de slag met jouw verkoopverhaal.