Vorige keer schreef ik over de frustraties die bij aanbestedingen horen. Maar het is natuurlijk veel leuker om over het antoniem van frustraties te schrijven: voldoening. Want wat is er nou zo leuk aan aanbestedingen? Veel contactpersonen die ik spreek vinden het namelijk niet zo leuk: het kost ze veel tijd en energie. Maar als je dan met ze in gesprek gaat, leveren aanbestedingen toch ook veel voldoening op. Daarom deze keer mijn top 5 aanbestedingsvoldoeningen.
Samen werken aan een opdracht.
Bedrijven komen bij ons terecht, omdat ze hulp willen bij het schrijven en/of vormgeven van hun aanbestedingen. Daar helpen we ze natuurlijk graag bij. En het mooie aan aanbestedingen is dat je echt onderdeel van het team wordt. Het zijn natuurlijk (voornamelijk) kortlopende trajecten van een week of 6-8. En in die periode is er sprake van een intensieve samenwerking. Bij sommige klanten met volledige tenderteams, bij andere klanten met 2 of 3 personen van de organisatie. Maar het mooie is wel dat je het elke keer ‘samen’ doet. Wij hebben hen nodig voor hun inhoudelijke expertise. Zij hebben ons nodig voor onze communicatieve expertise. Er zo is er sprake van een wederzijdse afhankelijkheid, maar ook gelijkwaardigheid.
Samen winnen van een opdracht.
Hierboven beschreef ik vooral de samenwerking. Maar als het resultaat van de samenwerking dan ook nog eens positief is, is de voldoening nog groter. Je wilt natuurlijk het liefst ‘uitmuntende’ beoordelingen ontvangen. Zoals onlangs nog deze beoordeling: Het plan leest prettig, is overzichtelijk en erg concreet. Duidelijke speerpunten benoemd: Eenduidigheid, veiligheid en bereikbaarheid. Alle relevante stakeholders worden benoemd en algeheel wordt alles benoemd. Knap hoe dit enkel op 2 A4-tjes is weten samen te vatten.
Dat betekent dus dat 3 partijen blij zijn: de aanbestedende dienst, onze klant en wij. En dat gaan we vieren met een etentje.
De afwisseling in klanten en projecten.
Aanbestedingen zijn er in alle soorten en maten. En voor allerlei bedrijfstakken en branches. We werken veel voor bouwbedrijven, maar bijvoorbeeld ook voor digitaal dienstverleners en cateraars. En het leuke is dat ieder project en iedere klant weer anders is. Waar je de ene keer bezig bent met de bouw van een nieuw Integraal Kind Centrum, ben je de volgende keer bezig met het digitaliseren van bouwdossiers. En dat betekent dat je continu wordt uitgedaagd om scherp te blijven lezen en schrijven. Want dat is de manier waarop je aanbestedende dienster het vertrouwen geeft in de oplossing voor hun probleem.
Kijkje achter de schermen.
Als inwoner van Leiden zijn infrastructurele projecten aan de orde van de dag. Onderhoud aan bruggen, het aanleggen van nieuwe riolering en bestrating of het bouwen van een nieuwe school. Je realiseert je eigenlijk niet wat er allemaal van tevoren is uitgedacht, totdat je je bezighoudt met aanbestedingen. Dan ben je namelijk bij de voorbereidingen betrokken. Soms al vooraf, bij de marktconsultatie, maar vaak als de aanbesteding al gepubliceerd is.
Het leuke is om samen te brainstormen over onderwerpen als minimale hinderbeleving, projectorganisatie of samenwerking met de opdrachtgever of onderaannemers. En op die manier het best mogelijke plan neer te leggen waar iedereen profijt van heeft.
Aanbestedende diensten overtuigen met communicatie.
Taal is een machtig instrument. Door op een bepaalde manier te schrijven, overtuig je jouw doelgroep. Met het juiste gebruik van structuur, zinsopbouw en woordgebruik geef je de lezer vertrouwen. Maar communicatie is natuurlijk breder dan alleen maar taal. Daarom zorgen we vaak ook voor een vormgeving waarin de aanbestedende dienst zich herkent. En met vormgeving kun je belangrijke delen accentueren, de aanbesteding een frissere uitstraling geven en het leesgemak bevorderen. Bovendien laat je de beoordelaar zien dat je echt tijd en moeite investeert om de klus binnen te halen.
Wil je ook aan de slag met het winnen van aanbestedingen?
Neem dan contact met ons op. Wij houden ook van winnen!