Ik ben een echte alfa. Al op de basisschool had ik een voorkeur voor Nederlands, Engels en wereldoriëntatie. Oh ja, en gymnastiek. Die voorkeur is niet meer veranderd. Hij heeft zich zelfs verder gespecificeerd tot een voorkeur voor taal. Want met taal kun je alle kanten op. Dat komt overigens ook omdat mijn vader nogal een taalpurist is. En waar je mee omgaat (opgroeit in dit geval), word je mee besmet. Daarom dit keer een korte blog met 4 redenen waarom ik van taal houd.
1. Taal is enorm divers.
Wanneer taal ontstaan is, is niet helemaal duidelijk. Er zijn wetenschappers die denken dat taal 200.00 – 500.000 jaar oud is. Maar er zijn ook wetenschappers die het hebben over miljoenen jaren.
Hoe oud taal precies is, is dus niet helemaal bekend. Maar je kunt alle kanten op met taal. Dat begint natuurlijk met het feit dat je taal kunt spreken en taal kunt schrijven. Taal is een van de belangrijkste manieren om met anderen te communiceren. Het zorgt ervoor dat mensen elkaar kunnen begrijpen. Maar het kan er ook juist voor zorgen dat mensen elkaar niet begrijpen. Taal is dynamisch; het verandert continu. En zo kan ik nog meer pagina’s volschrijven over de diversiteit van taal.
2. Met taal laat je zien wie je bent.
Ieder bedrijf wil herkenbaar zijn. Daarom hebben bedrijven kernwaarden. Kernwaarden bepalen de identiteit van een bedrijf. Zorgen dat medewerkers houvast hebben. En creëren duidelijkheid voor de doelgroep. In de praktijk zie je vaak dat bedrijven in een ver verleden kernwaarden hebben gekozen. Maar in hoeverre sluit de communicatie daarop aan? Worden de kernwaarden in ieder onderdeel van het bedrijf daadwerkelijk uitgestraald? Sluit de manier van werken aan op de kernwaarden? Past de taal die iedereen gebruikt wel bij die kernwaarden?
Als bedrijf is het dan ook belangrijk van tijd tot tijd te toetsen of je nog wel op de juiste weg zit. Zeker in commerciële trajecten wil je dat de klant jouw bedrijf herkent. Je wilt tenslotte dat ze jou kiezen. Taal helpt daarbij.
3. Met taal win je vertrouwen.
Voor de overheid is het belangrijk dat ze het vertrouwen van burgers winnen. Een van de aspecten waaraan ze de afgelopen jaren hebben gewerkt is het taalgebruik. Overheden zijn steeds duidelijker en begrijpelijker gaan communiceren. Taalniveau B1 gebruiken ze daarbij als uitgangspunt. Want als mensen de teksten die ze ontvangen begrijpen, groeit het vertrouwen vanzelf.
Ook voor bedrijven die zich inschrijven op aanbestedingen is het winnen van vertrouwen belangrijk. En vaak is de opdrachtgever een overheidsinstantie. In aanbestedingsdocumenten staat bijna altijd dat ze een offerte verwachten die helder en duidelijk is geschreven. Daar kun je als bedrijf dus goed op inspelen. Bijvoorbeeld door zo min mogelijk gebruik te maken van jargon. Of door actief te schrijven. En door korte zinnen en heldere alinea’s in te zetten. Daarmee kun je als bedrijf het vertrouwen winnen van de lezer. Want gemak dient de mens.
4. Taal maakt het verschil.
Met taal kun je je onderscheiden. Op een positieve manier. Met heldere en begrijpelijke communicatie bereik je een veel groter publiek. Kun je hen uitleggen wat je van ze verwacht. En help je hen op de juiste weg. Laat je zien dat je respect voor je publiek hebt.
Maar ook op een negatieve manier. Door status te ontlenen aan de manier waarop je schrijft. Door hele moeilijke woorden te gebruiken. Lange, wollige zinnen vol tangconstructies op te schrijven. Muren van tekst die geen lezer begrijpt. Maar de schrijver is wel zijn boodschap kwijt.
Wil je ook het verschil maken met taal?
Wij helpen je graag. Want ook in offertes en aanbestedingen maak je met taal het verschil. Neem hier contact met ons op.