Tekenen en handenarbeid waren vroeger niet mijn favoriete vakken op school. Ik had er weinig talent voor en scoorde dan ook nooit hoger dan een 6. Maar ik kan wel genieten van iemand die alles wat hij ziet kan namaken of natekenen. Zo’n creatief talent loopt ook rond bij Wintaal: Mirjam. Het afgelopen jaar heeft ze al diverse organisaties geholpen hun aanbestedingen op een creatieve manier vorm te geven. En daarom schrijf ik dit keer een blog over het belang van het vormgeven van een aanbesteding.
Een professionele lay-out laat zien dat je zorg besteedt aan ieder aspect van de aanbesteding.
Natuurlijk is de tekst van het plan van aanpak het meest belangrijk. Maar je wilt als bedrijf ook laten zien wie je bent. Laat hem bijvoorbeeld aansluiten bij jouw huisstijl zodat je de juiste look & feel overbrengt. Maar kijk zeker ook naar de aanbestedende dienst. Welke kleuren gebruiken zij? Hebben ze een huisstijlhandboek waar je rekening mee kunt houden? Door ook elementen van hen te verwerken in je vormgeving laat je zien dat je je goed inleest en interesse toont.
Er zijn ontzettend veel redenen om te kiezen voor het professioneel vormgeven van een aanbesteding.
Hieronder lees je 6 redenen om te kiezen voor het professioneel vormgeven van een aanbesteding.
1. Een professionele lay-out laat zien dat je professioneel en geloofwaardig bent.
Stel je voor dat je beoordelaar bent. En er liggen 5 aanbestedingen op je bureau om te beoordelen. Je opent het eerste plan van aanpak en het ziet er slordig uit. Geen duidelijke kopjes, een rommelige opbouw, een slecht leesbare tekst. Wat doe je dan? Juist, je krijgt de indruk dat er weinig aandacht aan is besteed. En dat het iets is wat je even tussendoor gedaan hebt. De aanbesteding is een visitekaartje van je bedrijf. Besteed daarom tijd en moeiten aan het vormgeven van een aanbesteding. Zorg er dus voor dat je plan er netjes, modern en georganiseerd uitziet. Daarmee wek je direct vertrouwen bij de beoordelaar.
2. Een professionele lay-out zorgt dat je opvalt tussen alle ingediende aanbestedingen.
Hoe vervelend is het als de concurrent wel een mooi vormgegeven aanbesteding indient en jij niet? Je hebt maar 1 mogelijkheid een eerste indruk te maken. Die moet direct goed zijn. Want als je concurrent er wel aandacht aan besteedt, heeft hij een streepje voor. Dan moet je plan inhoudelijk wel een stuk beter zijn om hem te kunnen verslaan.
3. Een professionele lay-out laat zien dat je serieuze intenties hebt.
Het laat zien dat je je inzet om een zo kwalitatief mogelijk plan in te dienen. Je besteedt namelijk niet alleen aandacht aan de inhoud, maar ook aan de presentatie. Je doet nét dat stapje extra. Je wekt daarmee de indruk dat je de opdracht graag wilt uitvoeren. Je laat zien dat je toegewijd bent om een zo groot mogelijke kwaliteit te leveren.
4. Een professionele lay-out vergroot de leesbaarheid.
Goed gekozen lettertypen, juiste tekstgrootte en voldoende witruimte maken de tekst makkelijker leesbaar. Daarmee vergroot je de geloofwaardigheid van de boodschap. Ben je verplicht een bepaald lettertype en lettergrootte te kiezen? Dan helpen witregels en overzichtelijke kopjes nog steeds. De beoordelaar hoeft dan niet door een muur van tekst heen te lezen.
5. Een professionele lay-out trekt de aandacht van lezer.
Iedereen kijkt graag naar mooie dingen. Met een professionele lay-out nodig je de lezer uit om verder te lezen. Je maakt het verleidelijk om de tekst verder te lezen. Bijvoorbeeld door het gebruik van professionele foto’s, door consistente keuzes te maken in kleuren.
6. Een professionele lay-out maakt het de lezer gemakkelijker.
Duidelijke titels en koppen zorgt ervoor dat je als lezer makkelijker door het document navigeert. Je kunt met de juiste vormgeving bepaalde tekstfragmenten accentueren. Stukken tekst vervangen door ondersteunende visuals. Om op die manier ook te zorgen voor de juiste afwisseling tussen tekst en beeld.
Wil je ook de juiste indruk achterlaten bij de beoordelaar?
Laat ons dan niet alleen je plan van aanpak schrijven, maar laat ons ook de opmaak verzorgen. Neem hier contact met ons op.